ההבדלים בין אומנות שימושית לאומנות אסתטית

הרבה אנשים שואלים אותי מה זו אומנות שימושית בעצם? ולמרות שהיא בעצם מסביבנו כיום בכמעט בכל מוצר וחפץ, עדיין לא מספיק ברור לאנשים כשהם רואים מוצר שמדובר בעבודת אומנות וכשהיא משתייכת לז'אנר השימושי. מבחינתי כיוצרת זו האומנות במיטבה ולכן בחרתי להסביר עליה קצת יותר בהרחבה.

אומנות שימושית מה זה?

האומנות השימושית היא יצירה ועיטור של אובייקטים שונים המצויים בשימוש יומיומי ושוטף במטרה להוסיף להם ממד של אסתטיקה ויופי. אומנות שימושית יכולה לכלול סוגי אומנויות שונים כמו פיסול, ציור, עיצוב טקסטיל ואופנה, עיצוב עשייתי, עיצוב גרפי, תכשיטנות, נגרות, עיצוב צעצועים, יצירת כלי נגינה, צורפות ועוד ועוד. ההבדל בין האומנות השימושית למה שמוגדר כ"אומנות יפה"- אומנות אסתטית הוא היכולת לעשות שימוש בתוצר לעומת היכולת לצפות בו בלבד.
אומנות אסתטית היא האומנות הנוצרת לשמה – אומנות המשרתת את האומן והיוצר כדי לבטא את עצמו ולשתף ביכולותיו את הציבור. המטרות שמאחורי יצירת אומנות אסתטית הן אידיאולוגיות, רגשות, הנצחה וערכים. לעומת האומנות השימושית שלה משתייכים מקצועות העבר בעיקר כגון סנדלרות, נגרות, תפירה, כדרות, דפוס וכד'.


קצת על ההיסטוריה של האומנות השימושית

את הביטוי אומנות שימושית תבע במאה ה-,20 אפרים אילין. הרעיון שמאחורי הביטוי הביע את תפישת העולם שלפיה האומנות צריכה להיות חלק בלתי נפרד מהחיים. בתחילה הביטוי כלל אומנים ובהמשך הוא התרחב והתייחס גם למעצבי מוצרים ומעצבי פנים.

הנגשת האומנויות השונות פתחה פתח רחב לסוגי אומנות שונים וליכולת של קהל רחב ליהנות מעבודות אומנות בשימושים שונים יומיומיים וכמובן במחירים שמתאימים לכל כיס.

בימים אלה, כאשר האיום האקולוגי מוחשי וחשיבות השימוש המושכל בחומרי גלם ובחפצים מהדהד בתודעה העולמית חלק גדול מהאומנים נוטים לעבוד עם חומרים משומשים וליצור מהם בתהליכי שימוש חדשים וליצור מהם מוצרים שימושיים חדשים.
כל חומר או חפץ יכול לקחת חלק ביצירה – ניירות, חומרים מן הטבע- עלים/פרחים/אבנים וכדומה, תבלינים, רהיטים ישנים, טקסטיל, וכן גם זכוכית.

"האומנות השימושית היא יצירה ועיטור של אובייקטים המצויים בשימוש יומיומי ושוטף במטרה להוסיף להם ממד של אסתטיקה ויופי"

הבדלים בין יוצרי אומנות שימושית

המהפכה התעשייתית הביאה ליכולת לשכפל ולהעתיק יצירות שבעבר היו שמורות ליחידים ולהנגיש אותן לקהל הרחב. כמובן שכחלק מהפעולות הללו ערך היצירה המקורית עלה אך המודעות ליצירות אומנות התרחב. כיום ישנה אבחנה ברורה בין אומנויות שימושיות יחידניות – שמי שיוצרים אותם מיצרים אותם בטכניקות ובשיטות עתיקות מורכבות שאינן מאפשרות להם ליצור יצירה שחוזרת על עצמה בדיוק, לבין יצירות שמיועדות להיות משוכפלות לכמויות גדולות.

ניתן ללמוד אומנות שימושית בקורסים וסדנאות, בבתי ספר ובאופן פרטי וכן גם ילדים לומדים יותר ויותר אומנויות שימושיות בבתי הספר בשיעורי אומנות ובחוגים בנוסף לאומנויות היפות.
קימות גישות שונות לגבי אומנות שימושית- יש יוצרים שרואים בה הוזלה של האומנות והפחתת הערך שלה ויש שחושבים שהעובדה שאומנות תופסת מקום על בגדים, ברהיטים ובמוצרים יומיומיים הופכת את החיים לססגוניים יותר עבור יותר אנשים ומאפשרת חשיפה רחבה יותר של קהל לחומרי גלם, צורות, מרקמים ויצירות.

לאומנים שחשובה ההכרה על היצירה עדיין קיימות אפשרויות להציג את פרטי האומנות בגלריות ובחנויות ייחודיות המשווקות פרטי אומנות ולעומתם לאומנים אחרים שחשוב לשווק את היצירות שלהם לכמה שיותר אנשים קיימת הטכנולוגיה ואפשרות לעשות את זה..

כיוצרת, אני מאמינה מאוד ביתרונות הגדולים של יצירות מז'אנר האומנות השימושית כך שיצאו מהוויטרינה ומהמוזיאונים ויוכלו גם לקשט וגם לשמש אנשים שונים בחיי היום יום. היכולת לשלב פריטי אומנות ואסתטיקה בבית באמצעות כלי זכוכית מעוצבים, אגרטלים, קערות, מגשים, פמוטים וכד' מאפשרת חשיפה של אומנות לקהל רחב יותר.

פריטי אומנות ואסתטיקה בבית

נהנתם מהמאמר? שתפו אותו עם חבר :)

שיתוף בfacebook
שיתוף בlinkedin
שיתוף בemail
שיתוף בwhatsapp

כתיבת תגובה

אני לא כותבת הרבה, אבל כשאני כותבת...

אלו בד”כ המאמרים הכי מקיפים בעברית על עבודות בזכוכית שלי.
רוצים עדכונים  על המאמר הבא שיוצא? אשמח לצרף אותך לקהילה שלי: