הסודות של עבודה עם זכוכית מעוצבת

זכוכית מעוצבת – קצת היסטוריה

היות וזכוכית היא אולי אחד מהחומרים הכי משומשים בתרבות שלנו אנחנו לא מרבים להתעכב ולשאול איך היא בכלל נוצרה וממה?

ההערכות מתייחסות להמצאת הזכוכית לפני כ 4000 שנה לערך, כשההסבר ליצירתה הוא בשגיאה או במקריות של צירוף חומרים: חול ומינרליים, גיר, אפר סודה ודולומיט, שנשרפו בחום גבוה עם חומרים נוספים שיצרו את מה שאנחנו מכנים כ"זכוכית". מעריכים שאותה השגיאה נוצרה במסופוטמיה – המוכרת יותר כיום כעיראק.

זכוכית מעוצבת – קצת היסטוריה

השימוש ההתחלתי בזכוכית היה לקישוט של תכשיטים בחרוזים ובהמשך בסביבות שנת 1500 לפניה"ס, כבר התחילו לייצר ממנה גם כלים ובקבוקים ששימשו בעיקר לתמרוקים. בסביבות התקופה הזו השימוש הזה בזכוכית כבר הגיע למצריים ובה פותחו שיטות לשימוש בזכוכית שאנו מכירים כיום וממשיכים לעשות בהן שימוש. השיטה הראשונה בה נעשה שימוש הייתה שיטת ניפוח הזכוכית. כדי ליצוק לזכוכית לבנה צבע נוספו לתערובת תחמוצות מתכת וכימיקלים כמו פוספט, סלניום, זהב וכדומה, ליצירת צבעוניות.

הזכוכית היא חומר בעל שקיפות חזק במובן של עמידותו לשחיקה מבחינה כימית וביולוגית. גם ביהדות יש אזכור לזכוכית במקרא- בספר איוב " לֹא-יַעַרְכֶנָּה זָהָב, וּזְכוֹכִית; וּתְמוּרָתָהּ כְּלִי-פָז. מקור שמלמד על היוקרה שיוחסה לזכוכית ולמחירה הגבוה. בעבר הזכוכית נחשבה לחומר יקר ביותר בשל הקושי ליצור אותה.

בסביבות תקופת המהפכה התעשייתית במאה ה-19 אותה זכוכית מותכת נשפכה על משטח עשוי ברזל גדול ממדים ולאחר מכן החל תהליך הליטוש והחיתוך של הזכוכית המקוררת באמצעות מכונות.

מהנדס בריטי המציא בשנת 1959 שיטה חדשה להמסת הזכוכית המותכת לאמבטיה גדולה של בדיל מותך מה שגרם לציפה של הזכוכית מעל לבדיל והפיכה שלה למשטח חלק עם עובי שווה. פחות או יותר מאז גם החל המחיר של הזכוכית לרדת ובמקרים מסוימים כיום הוא זול יותר מחומרי גלם אחרים.

היות וזכוכית היא אולי אחד מהחומרים הכי משומשים בתרבות שלנו אנחנו לא מרבים להתעכב ולשאול איך היא בכלל נוצרה וממה?

איך מייצרים זכוכית מעוצבת?

הליך היצור של זכוכית מעוצבת כיום מתחיל בהעברה של כל אחד מהחומרים לאחר שקילה לתנור היתוך שנקרא כבשן ומותך בטמפרטורה גבוהה ביותר של 1400 מעלות. במשך זמן ההיתוך אוויר חם מוזרם לתנור עם זרם גזים במטרה להאיץ את התהליך ולהתיך את החומרים תוך זמן קצר. לאחר מכן מתחילות להשתחרר בועות אוויר מהתערובת ואז היא מועברת לאמבט ציפה שבו בדיל מותך שגורם לה לצוף ולהשתטח.

בשלב הזה מועברת הזכוכית לקירור מבוקר שבמהלכו יוצרים זכוכית מעוצבת בהתאם לעובי ורוחב שנקבעים בהתאם לצורך. לאחר מכן המשטח מתגלגל על שולחנות מיוחדים ומועבר דרך מכשירי קירור שמאפשרים את מניעת הסדקים בזכוכית.
המשטחים שיוצאים מהם בטמפרטורה של 100 מעלות שבירים מאוד ומועברים באמצעות גלילים באוויר לקירור הסופי.

המשטחים הללו נחתכים לבסוף באמצעות גלגלי חריצה כבדים תוך כדי תנועה מתמדת ועוברים לעמדת ניפוץ שבה הם מופרדים ומועברים לאריזה בין אם באמצעות רובוטים או משטחי גלגול ומכאן למפעלים השונים המתמחים בתחום של זכוכית מעוצבת.

עבודה עם זכוכית

אומנות זכוכית מעוצבת

כאמור השימוש המקורי בזכוכית היה עבור זכוכית מעוצבת שממנה יצרו תכשיטים וכלים בהמשך הזכוכית הפכה לכלי תעשייתי המשמש כיום לבנייה ולייצור תעשייתי נרחב. אך יצירת התכשיטים וכלי האומנות מזכוכית לא נעלמו מן העולם- להיפך. אומנים שונים עובדים עם גבישי זכוכית לבנה או צבעונית ומשתמשים בשיטות של ניפוח זכוכית מותכת וחצי נוזלית בעזרת צינור, ברנר וכלי מתכת, לצורות שונות.
שיטה נוספת לשימוש בזכוכית מעוצבת היא שיטת הויטראז' שבה האומן עושה שימוש בנוסף ללוחות הזכוכית השקופים או הצבעוניים, גם בכלי עבודה מגוונים.

נהנתם מהמאמר? שתפו אותו עם חבר :)

שיתוף בfacebook
שיתוף בlinkedin
שיתוף בemail
שיתוף בwhatsapp

כתיבת תגובה

אני לא כותבת הרבה, אבל כשאני כותבת...

אלו בד”כ המאמרים הכי מקיפים בעברית על עבודות בזכוכית שלי.
רוצים עדכונים  על המאמר הבא שיוצא? אשמח לצרף אותך לקהילה שלי: